“Ce mai face educatia dupa aproape 2 ani de pandemie?” - un serial de 5 articole realizat cu sprijinul profesorilor de limba engleza.
INTRO: Vocea profesorului de Engleza
Dupa aproape 2 ani de pandemie, cand paradigma educatiei s-a schimbat in moduri niciodata prevazute, ne-am decis sa luam pulsul profesorilor de la catedra de engleza, trecuti instantaneu, ca toti ceilalti pedagogi, in spatele monitoarelor pentru predarea online.
Considerand ca acestia detin pulsul elevilor si parintilor, fiind interfata in actul educational, 500 profesori de limba engleza din 80 orase, au fost invitati, la dialog pe subiecte din domeniul educatiei, insa orientate pe studiul limbilor straine - zona noastra de referinta.
Intr-un serial de 5 articole povestim optica sintetizata a situatiei reale actuale, dar si despre propuneri de viitor. Azi despre tranzitia educatiei in mediul virtual, predarea online, provocarile profesorilor si elevilor.
Tranzitia educatiei in online
Trecerea educatiei in mediul online a fost si continua sa fie o reala provocare atat pentru profesori, cat si pentru elevi si parintii lor. Practicile pedagogice au facut un salt de upgradare “fortata”, fiind improspatate cu tactici noi de atragere a atentiei si participarii elevilor in lectiile online. Manualele au devenit digitale; iar temele clasice au fost inlocuite cu videouri, materiale audio, jocuri, exercitii de grup lucrate in “breakout rooms”, aplicatii, proiecte si chestionare interactive. Mult mai atent pregatite, lectiile au facut ca subiectele sa fie si “despre elevi”, iar comunicarea a devenit mai personala, cu forme de salut individual, cu elemente surpriza si interventii amuzante.
Daca inainte de pandemie, mare parte din platformele educationale nu erau nici macar cunoscute, dupa trecerea scolii in sistemul de invatare online, s-a inregistrat o explozie a folosirii uneltelor virtuale (aplicatii, platforme si website-uri), fara o familiarizare in prealabil nici a cadrelor didactice, nici a elevilor.
Dintre cele mai enumerate surse si instrumente digitale, accesate in invatarea online sunt: Adservio, Analyzemywriting.com (Assess my writing), Asq, Babbel, Bamboozle, Bamboozles, Beelinguapp, Canva, Classroom (pentru postarea unor fise), Discord, Duolingo, Elevate, Elsa Speak, FluentU, Genially, Google forms (pentru teste), Google meet (pentru lectiile obisnuite), HelloEnglish, Improve English, Interactive worksheets, Jamboard, Kaboom, Kahoot, Kinderpedia, LingoDeer, Liveworksheets, Lyricstraining, Memrise, Mentimeter, MS teams, Newsela, Padlet, Quiz your English,
Quizlet, Quizziz, Rosseta Stone, Scrabble, Seesaw, Sentence Master Pro, Skype, Socrative, Stream yard, Ted Talks, Telescopictext.com (Vocabulary extension), Vocab Victor, Vocarroo, Wallpaper, Webex, WhatsApp, Whiteboard.fi, Woop, Word Fun World App, Word Link, Word Search, Words with friends, Wordwall LingQ, Youtube, Zoom (pentru proiecte si lucrul in perechi/echipe).
Predarea online si provocarile profesorilor
In toata aceasta perioada, profesorul s-a transformat intr-un nou model profesional. A devenit si specialist in tehnologia informatiei, depasindu-si clasicele atributii de la catedra. Instalarea de noi programe si aplicatii, folosirea de calculatoare si device-uri conexe, consilierea elevilor si parintilor asupra procedurilor de descarcare, accesare si utilizare, au intrat in noul pachet de sarcini.
Folosirea noilor tehnologii, smart device-uri, aplicatii si platforme de gazduire a lectiilor virtuale, s-a facut prin studiu individual, zeci de ore dedicate probarii acestora, ca mai apoi sa fie impartasite si exploatate impreuna cu cei din clasa online. Fisele de lucru electronice, precum si suita de programe Microsoft Office (PowerPoint, Excel, Word) au devenit uzuale in lectiile de zi cu zi.
Prin digitalizarea materialului didactic, orele s-au schimbat cu ajutorul tehnologiei, au devenit mult mai animate, pentru a se incuraja interactiunea atat intre profesor si elev, cat si cea dintre elevi. Feedback-ul regulat si personalizat, foloseste la motivarea frecventa a elevului in procesul de invatare.
« Implicarea dispozitivelor tehnologice in procesul educativ este esentiala, iar formarea profesionala a profesorilor in vederea utilizarii acestora in timpul orelelor de curs si in atribuirea temelor pentru acasa este un aspect vital in procesul de invatamant. Elevii trebuie incurajati sa descopere ceea ce ii motiveaza si sa-si urmeze visurile, doar asa vor fi cu adevarat implicati in procesul de invatare, iar invatarea va fi eficienta. Prof. Moise Elena-Loredana, Roman »
Motivatia elevilor
Unii dintre elevi, care erau mai timizi ori introverti au devenit mai activi, pentru ca se aflau acasa, in mediul lor personal, unde aveau curaj si incredere sa se manifeste; iar altora le-a scazut motivatia odata cu prelungirea perioadei de stat in casa.
Cert este ca la nivel general s-a simtit o fluctuatie a motivatiei copiilor in formatul scolii online. Iar ca elevii sa-si pastreze dinamica si implicarea la ore, munca profesorilor s-a accentuat considerabil: de la cautarea si pregatirea de noi si noi resurse - pana la manifestarea unei atitudini permanent pozitive si construirea de discutii deschise si prietenoase, focusate pe zona de interes a elevilor, potrivite fiecarei categorii de varsta.
Elevii trebuie sa fie mereu "in priza", atrasi de fiecare noua lectie. In online, profesorul nu mai dispune de resursele folosite in sala de clasa; pierde atuul conexiunii directe si a controlului real. Asa ca, trebuie sa improvizeze concursuri ad-hoc, exercitii amuzante, logice, dinamice, teme cu subiecte captivante, tot felul de noi jocuri pentru a-ti tine cat mai activi la lectii, pe masura energiei lor debordante.
Si poate ca in toata aceasta perioada elevii au inteles ca sunt responsabili pentru progresul lor individual. Invatarea trebuie sa fie asumata, constientizand utilitatea si efectele studiului, iar dorinta de autodepasire sa fie intrinseca si nu doar pentru satisfactia parintilor sau a profesorilor.
In concluzie, obligativitatea utilizarii dispozitivelor mobile pentru efectuarea lectiilor online a fost un aport pozitiv atat pentru elevi, cat si pentru profesori. S-au insusit abilitati incontestabile din sfera tehnologiei informatiilor computerizate. Un fenomen ce pare sa ia amploare in online este preferinta tinerilor de a comunica prin scriere si mai putin prin vorbire.
================================================
Va multumim!
Cu multumiri adresate profesorilor de limba engleza, EECentre va invita sa urmariti sectiunea de Stiri, in care se vor publica periodic urmatoarele articole din serialul
“Ce mai face educatia dupa aproape 2 ani de pandemie?”
================================================